سفارش تبلیغ
صبا ویژن

steel

 

کمپرسور اسکرو – قیمت کمپرسور اسکرو

 

کمپرسور اسکرو

شرکت بادبان طراح و سازنده انواع کمپرسور های اسکرو در ظرفیتهای مختلف میباشد . لطفا جهت اطلاع از مشخصات فنی ، کمپرسور اسکرو ، و قیمت ها روی لینک فروشگاه بادبان کلیک بفرمایید .

کمپرسور اسکرو در بین کمپرسورهای صنعتی امروزه کاربردهای بیشتری داشته و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. در طراحی این نوع از کمپرسورها از حرکت دورانی دو رزوه نر و ماده و در دو جهت مخالف استفاده می شود. این حرکت باعث بالا رفتن فشار و دمای گاز شده و فشار مورد نیاز را تولید می کند. از کمپرسورهای اسکرو بیشتر در صنایع بزرگ استفاده می شود.

کمپرسوراسکرو  ( Screw Compressor) که امروزه در صنایع مختلف به اسم کمپرسور پیچشی نیز شناخته می شود، یکی از انواع جدید کمپرسورها به حساب می آید. ساختمان کمپرسوراسکرو به گونه ای است که بر اساس جا به جایی مثبت عمل کرده و برای فشرده سازی گاز مبرد از حرکت دورانی دو رزوه بهره می برد.

از کمپرسورهای اسکرو در صنایعی استفاده می شود که نیاز به گاز یا هوای متراکم در حجم و فشار بالا داشته باشند . در طراحی کمپرسوراسکرو از تعداد قطعات کمتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی و روتاری استفاده می شود.

به طوری که تعداد قطعات متحرکت دستگاه به نحو چشمگیری کاهش یافته و در نتیجه از حجم سر و صدای دستگاه نیز کاسته می شود. ضمن اینکه این نوع از کمپرسورها جای کمتری را نیز اشغال می کنند. نکته دیگری اینکه برای خنک سازی کمپرسورهای بزرگتر از جریان روغن استفاده می شود؛ در نتیجه این امکان را به وجود می آورد که از کمپرسور به صورت مداوم استفاده شود.

نحوه کار کمپرسور اسکرو

ساختمان طراحی شده کمپرسورهای اسکرو خیلی پیچیده نیست و تعداد قطعات متحرک آن نسبت به دیگر کمپرسور های صنعتی بسیار کمتر است. درباره نحوه کار کمپرسوراسکرو می توان گفت که عمل مکش گاز و فشرده سازی آن در کمپرسور اسکرو به کمک دوران دو مارپیچ ماردونی بزرگ انجام می گیرد.

گاز از محل شیر ورودی به درون محفظه کمپرسور مکیده می شود. سپس بین دو مارپیچ نر و ماده آن گیر افتاده و در طول کمپرسور پیش می رود. حرکت دورانی گاز که به کمک مارپیچ ها شکل می گیرد، دما و فشار آن را بالا می برد. در انتها ، وقتی فشار مورد نیاز در مبرد ایجاد شد، به بیرون تخلیه می شود.

سیستم کنترلی کمپرسورهای اسکرو به کمک سرعت دوران ماردون ها و تغییر تعداد دور عمل می کند. بسته به فشار و حجم هوای مورد نیاز می توان سرعت مارپیچ ها را تنظیم کرد. با ادامه مقاله کمپرسور اسکرو چیست همراه ما باشید.

انواع کمپرسورهای اسکرو

دسته بندی های متفاوتی برای کمپرسورهای باد وجود دارد. این دستگاه ها را می توان بر اساس تعداد مارپیچ ها و یا روغنی و غیر روغنی بودن آن ها دسته بندی کرد. تعداد مارپیچ های کمپرسور می تواند تکی، دو قلو و یا حتی چندتایی باشد.

همچنین دسته بندی دیگری که برای کمپرسورهای اسکرو استفاده می شود، تقسیم بندی آن ها به دو دسته کمپرسورهای خشک و کمپرسورهای روغنی است.

کمپرسور اسکرو روغنی

روغن در کمپرسورهای روغنی نقش های متفاوتی دارد. از خنک کردن دستگاه گرفته تا روان کاری و آب بندی قطعات مختلف دستگاه مثل یاتاقان ها، ایرندها و … از زمانی که کمپرسور شروع به کار می کند، سیال روغن به درون دستگاه تزریق می شود. سپس این روغن کمپرسور در بخش خروجی فیلتر شده و پس از خنک سازی مجدداً به مخزن روغن بازگردانده می شود. از کمپرسور اسکرو روغنی در صنایع بزرگ استفاده می شود ، زیرا میزان اصطکاک بین قطعات پایین بوده و قدرت تولید گاز با فشار و دماهای بالا را دارد.

کمپرسور خشک

در کمپرسورهای اسکرو خشک همین طور که مشخص است، دیگر خبری از جریان روغن نخواهد بود. استفاده از کمپرسورهای خشک در صنایع غذایی و دارویی متداول است. تفاوت کمپرسورهای خشک و روغنی اینجاست که کمپرسور اسکرو خشک تحمل کار در دماها و فشارهای بالا را ندارد.

درایر تبریدی

مزایای کمپرسور اسکرو

  • بازدهی بالا : بازده عملکرد دستگاه در کمپرسورهای اسکرو حدود 25 تا 30 درصد بیشتر از کمپرسورهای پیستونی است.
  • حذف لرزش : به خاطر وجود نداشتن قطعات متحرک و نبود اصطکاک بالا، در کمپرسور اسکرو دیگر خبری از لرزش و سروصدا نیست.
  • وزن و حجم کمتر : با حذف قطعات مکانیکی و کاهش حجم مخزن، نصب کمپرسورهای اسکرو نیاز به فضای کمتری نسبت به کمپرسورهای پیستونی و روتاری خواهد داشت.
  • حساسیت کمتر : کمپرسورهای اسکرو نسبت به شرایط ناپایدار حساسیت کمتری داشته و به سرعت قابل تنظیم است.

معایب کمپرسور اسکرو

  • قیمت بالا : اسکرو نسبت به کمپرسورهای پیستونی قیمت بالاتری دارد.
  • هزینه های نگهداری : هزینه های نگهداری کمپرسورهای اسکرو خصوصاً در ظرفیت های پایین تر بسیار بالا بوده و به همین خاطر ساخت این کمپرسورها با ظرفیت کمتر از 70 کیلووات عملاً مقرون به صرفه نیست.

نتیجه گیری

این کمپرسور نسبت به کمپرسورهای روتاری و پیستونی عملکرد بهتری دارد. افزایش بهره‌وری ، میزان لرزش کمتر ، تولید هوای باکیفیت‌تر و امکان تولید حجم بیشتر هوا از مزیت‌های مهم کمپرسورهای اسکرو است.

به همین خاطر در صنایع بزرگ از کمپرسورهای استفاده می شود، اما همچنان به خاطر هزینه های بالای نگهداری و طراحی ، استفاده از این نوع دستگاه ها برای ظرفیت های پایین مقرون به صرفه نبوده و کمپرسورهای پیستونی و روتاری در این حالت اولویت پیدا خواهند کرد.

شرکت بادبان طراح و سازنده انواع کمپرسورهای پیستونی و کمپرسور های اسکرو در ظرفیتهای مختلف میباشد.